Tuesday, November 23, 2010

External Postmortem experience (:



hello semue (:
huh penat baru smpai kuantan
balik jek keje td terus balik kuantan
giler cam tak penat lak aku an
so now aku kat umah kuantan buat 1 hari saje


oke oke lupe kan pasal itu
kowg mesti da dpt tangkap pe yg aku nk cete an
huhu da ngk pic yg atas uh
okey pic ini di bilik mayat oke
bilik mayat? buat ape aku kat sane? bukannyer aku just kene kat ward ke?
huhu so so meh sini aku cete
pe yg aku buat kat situ yek

before aku cete dgn sgt panjang
kowg tahukah ape itu
postmortem ?
type of postmortem?

oke sebelom itu meh sini aku terang sikit tentng benda nh
postmortem nh kan satu proses di mane mayat di bedah siasat tuk tahu punca kematian mereka. type of postmortem ade 2 oke kawan kawan iaitu : external and internal postmortem.
huhu nak tahu lebh lanjut bace post aku nh smpai hbis oke. muah ! selamat membace (:


btw aku and housemate aku kene pegi bilik mayat nh
alah lau medical (forensic deparment) lah
so kami semue kene tengok macm mane proses pembedahan mayat secare real oke
wahhhh menarik tak bunyi nyer? huhu menarik kan
kepade yg minat dgr benda benda yg mencabar seperti aku
mesti berpikiran yg same mcm mne aku pikir
ini satu pengalaman yg sgt menarik sepanjang aku jadi student nurse
wuuuu~
calang calang budak jek yg boleh tengok proses ini semue taw

oke membebel la plak aku kan
huhu pic pic di atas tue just di depan bilik jek oke
pic tuk dlm bilik itu
same sekali tidak dibenarkan oleh stff situ tuk kami ambek pic
sgt rahsia prosesnyer
hanyer owg yg berkaitan dgn bidang medicine seperti kami saje yg tahu
huhu special kan kami

huh mase nak masuk uh skami kene pakai segale galenyer tuk protect diri sendiri
mule lah gementar dlm hati
macm mne la proses pembedahan nh
hurm yg aku tahu ini just pembedahan external jek dlm bahase melayunyer luaran sahaje
bile si medical staff paggil aku and member laen
angkat mayat
giler kaki aku ase cam krem seketika
haha takot ke ape nh ek? haha tak kowt aku just takot tak boleh buat pe yg dikehendaki
cuak ke ape? haha tah la , ade sikit ahh.. macm macm kat pale aku pikir bukan bukan
so dgn selamatnyer mengangkat mayat ke atas tab yg disedia kan
huh da kuar da mayat uh dr peti penyimpanan
jantung aku da mule berdegup dgn kencang
kawan kawan yg laen lelari
ade yg lemah semagat
aku tak bagi masok
aku sebagai leader kat situ
da siap siap tanyer
sape sape yg lemah semngat diharap keluar
sekian terima kasih

opss opss belum habis lagi oke
sila duduk di depan lappy masing masing
huhu terima kasih atas kerjasamenyer
oke masok jek bilik procedure tue
kiteowg da ase laen macam
huh nape ek? tah tetibe ase laen macam
p aku just buat tak tahu
dlm hati aku nk ngk sgt muke mayat uh
giler semakin berani aku (bukan nk berlagak oke)

tetibe si medical staff paggil suruh bukak plastik hitam uh
giler semue takot nak bukak
aku tertakot jugak la an
haha last last medical staff tue bukak sendiri
aku pon dekat kan diri dgn mayat uh
oww mayat lelaki
berumuer sekitar 16 thun
mangsa langgar lari
huh giler patah tengkok
patah tulang rusuk

so bermule la sesi berphoto oleh pihak polis yg nak siasat kes itu
selepas semue tue da setel
giliran medical staff ngn kami semue check apekah punca kematian dia dgn teliti
wahaha aku berpeluang tuk pegang tulang rusuk depan mayat uh
yg patah riuk
aku jugak berpeluang pegang kepale yg sudah longlai akibat patah tengkok
huu menakotkan oke
mukenyer bersih
takde luke
hanyer semburan darah dari mulut dan hidung
luke luke di belah tangan dan belakang badan mayat itu
wow! teliti kan !

giler itu saje procedure pembedahan mayat (external)
habis jek semue check uh
bungkus balik mayat uh
bersihkan terlebh dahulu darah darah yg ade di badannyer
dan last sekali masuk kan kembali mayat ke peti penyimpanan
giler ! angkat lagi sekali mayat itu
huhu ~


satu pengalaman yg menarik aku di prktikel kali nh
pengalaman yg tak leh aku lupekan
aku just berharap satu hari aku akan dpt tengok
pembedahan mayat (internal)
huhu kowg tahu pe procedure uh?
ini procedure dimane mayat dibelah
dan dikeluarkan semua organ organ nyer
ditimbang di check oleh yg pakar
huhu menarik bukan?

bagi aku sgt menarik!
sebb aku minat dgn semue ini
aku minat benda yg berkaitan trauma/bleeding/ death/ etc..
huhu aku seowg perempuan
p minat aku ke bidang bergitu
salah ker?


tak salah kan?
minat seseowg itu tidak same yek kawan kawan.huhu
oke smpai sini jek
penat sudah menaip
sgt panjang yek post kali nh
huu..harap kowg terhibur dgn post yg aku tulis ini
ade pertanyaan sila la ..
akan aku balas ia kelak

opss kenape aku jadi skema lak nh
wahaha maaf yek?
hanyer tuk menyedapkan ayat saje
oke pape pon thx coz menjadi pembace blog aku yg setia oke

Big Thax Kawan - Kawan


No comments:

Cute Strawberry